Atribuțiile serviciului de Stare Civila
Serviciul de Stare Civilă are următoarele atribuţii:
- îndrumă şi controlează pe baza graficului aprobat de preşedintele Consiliului Judeţean activitatea de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă desfăşurată de ofiţerii de stare civilă din cadrul primăriilor de pe raza judeţului, modul de soluţionare a lucrărilor de stare civilă întocmite, inclusiv gestiunea certificatelor de stare civilă, conform Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, cu modificările şi completările ulterioare şi Metodologiei nr. 64/2011 pentru aplicarea unitară a dispoziţiilor legii mai sus-menţionate;
- întocmeşte referate cu concluziile rezultate în urma verificărilor şi investigaţiilor efectuate în dosarele de schimbare a numelui pe cale administrativă şi face propuneri motivate de aprobare sau respingere a cererii pe care le prezintă preşedintelui Consiliului Judeţean, spre aprobare;
- verifică modul de întocmire de către serviciile publice comunitare locale a dosarelor de transcriere a certificatelor de stare civilă procurate din străinătate și emite avize de aprobare sau respingere;
- verifică şi emite avize de aprobare sau respingere în dosarele privind rectificarea rubricilor din cuprinsul actelor de stare civilă;
- verifică şi emite avize de aprobare sau respingere în dosarele privind înregistrarea tardivă a nașterii;
- primeşte cererile privind acordarea dispensei pentru grad de rudenie, le analizează şi propune preşedintelui Consiliului Judeţean aprobarea sau respingerea motivată a acestora;
- înscrie pe marginea actelor de stare civilă, ex. II, menţiunile prevăzute de Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, modificările survenite în statutul civil al persoanelor;
- acordă asistenţă de specialitate în domeniul stării civile ofiţerilor de stare civilă şi celor interesaţi la solicitarea acestora ;
- primeşte, actualizează, păstrează şi gestionează registrele de stare civilă exemplarul II de la oficiile locale de stare civilă, asigurând securitatea şi conservarea acestor documente;
- întocmeşte şi eliberează extrase pentru uzul oficial la cererea instituţiilor abilitate (instanţe judecătoreşti, parchet, poliţie, notari publici, primării) din registrele de stare civilă ex. II.